Nyfikna Investerare investerar i Herbox

Herbox är ett innovativt företag som drivs av två unga tjejer i Göteborg, Linn Rosenquist och Hanna Lauste. De kämpar för att tillgängliggöra mensskydd och för att kvinnors behov i samhället ska tas på allvar. 

Text: Nina Jansdotter

Företaget har tillsammans med en lokal fabrik i Mölndal, Göteborg, utvecklat dispensers med mensskydd för att företag och skolor på ett smidigt och ekonomiskt hållbart sätta ska kunna erbjuda gratis mensskydd på deras toaletter – precis som toalettpapper erbjuds idag.

Företaget har en tydlig hållbarhetsprofil och använder sig endast av ekologiska mensskydd. Herbox skänker också en del av vinsten till välgörenhetsorganisationen Kvinna till Kvinna som aktivt arbetar för kvinnors rättigheter runt om i världen. Dispenserna har en tidsfördröjning om cirka en minut, vilket förhindrar onödigt svinn – som är en viktig del både ur ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv. 

Varför behövs Herboxs koncept? 

”26 procent av världens befolkning menstruerar och hela 86 procent uppger att de en eller flera gånger fått lämna arbetsplatsen eller skolan på grund av avsaknad av mensskydd.  Förutom att vi hjälper organisationer att bli mer jämställda och inkluderande genom att tillgängliggöra mensskydd ökar de också kvinnors trygghet och är med och bidrar till att kvinnors behov tas på allvar i stort”, förklarar Linn engagerat. 

Mens har länge varit något tabubelagt och därför saknas kunskap kring det. Ett exempel är att de allra flesta mensskydd idag inte är ekologiska, utan innehåller en mängd olika skadliga kemikalier:

”Genom att vi tar ställning och endast erbjuder ekologiska mensskydd ökar vi kunskapen kring ett stigmatiserat ämne, tar ansvar för att lämna ett så lågt klimatavtryck som möjligt samt värnar om kvinnors intima hälsa”, tillägger Hanna. 

Vad tycker ni om att Nyfikna Investerare har investerat i Herbox? 

”Vi är oerhört glada över att få med oss Nyfikna Investerare som en del av vår fortsatta resa framåt! Det känns som ett härligt och nytänkande nätverk med en mängd olika erfarenheter och kompetenser inom olika områden. Detta är otroligt värdefullt för oss då vi befinner oss i en expansiv fas där kompetens och feedback är guld värt”, förklarar Hanna. 

Vad har ni för framtidsplaner?

”Vi båda brinner för entreprenörskap och att vara på den resan vi är på just nu är helt fantastiskt roligt och spännande”, säger Linn, entusiastiskt. 

Med Herbox ser de sig bidra till en ny standard där det om ett antal år kommer vara en självklarhet, inte bara i Sverige, men i många länder, att erbjuda gratis mensskydd på både skolor, arbetsplatser och offentliga toaletter – precis som det alltid finns toalettpapper. 

De tänker sig att göra en exit runt 2027-2028 och sedan kommer de med all säkerhet starta en ny resa. 

”Vi tycker det är superkul att Linn och Hanna väljer att pitcha för Nyfikna Investerare och att vi så snart efter att vi lanserat vårt ängelnätverk redan kan få fina erbjudanden och gå in på lägre tickets i uppvaktade bolag som Herbox. Vi är såklart väldigt taggade på att vara med på bolagets resa och är så imponerade över Linns och Hannas drivkraft och vision. Att man arbetar hållbart för att stärka kvinnohälsa känns så klart också väldigt roligt att vara en del av framöver”, säger Joanna Törngren Redebrant, grundare och vd Nyfikna Investerare.

Ylva Beck, facilitator och investerare i Nyfiknas affärsängelnätverk, tycker det är fantastiskt kul att vara med på resan med Herbox: ”Entreprenörerna bakom Herbox löser verkligen ett problem som många av oss ställs inför. Rekommenderar verkligen herbox till alla arbetsgivare, det finns inga argument att inte ha Herbox.”