Att se drivna entreprenörer pitcha sin affärsidé för investerare har inte bara blivit underhållning på bästa sändningstid. Det symboliserar för många också drömmen om att förverkliga sin idé på riktigt och ta klivet från källaren till en omskriven startup. Här tipsar Erik Norberg, som är medgrundare till Nyfikna Investerare Angel Investor Club och har sett hundratals pitchar genom åren, om vad som kan vara avgörande för att få in kapitalet.
Text: Erik Norberg
Även om det kan se enkelt ut, ligger det ofta tusentals timmar av övning, försök och många misslyckanden bakom för de som lyckas resa kapital. Faktum är att även om själva affärsidén är det som i grunden ska göra investeringen lyckosam är det själva pitch tillfället som är nålsögat för att fånga investerarnas intresse och kanske ta det mest avgörande klivet för ditt bolag.
Just därför finns det en uppsjö om råd om vad som är bästa pitch metoden. Efter att själv ha sett och lyssnat till hundratals olika pitchar och inte bara lärt mig vad som fångar mitt eget intresse, utan vad som får andra investerare att gå från intresse till pengar på kontot finns det några drag som alltid återkommer.

Erik Norberg är medgrundare till Nyfikna Investerare Angel Investor Club.
Helt övergripande, är det viktigt att bjuda på de mjuka, personliga värdena utan att glömma bort hård fakta.
Hårda fakta är just det som alla investerare söker på pappret och handlar i praktiken om hur deras pengar ska bli fler genom att investeras i just ditt företag. En pitch är just en pitch – en sammanfattning av väldigt mycket analys och arbete och därför är det svåraste att förenkla och vara tydlig utan att tappa kärnan i budskapet. I korthet vill vi ofta ha svar på följande frågor;
- Vad är problemet just ditt företag löser och varför är det också ett problem i verkligheten och inte bara en idé i ditt huvud. Visa gärna vad eventuella kunder eller användare säger eller om det finns användardata som stödjer din tes.
- Vilken är just din marknad – säg inte bara att marknaden är gigantisk och att “om vi tar 1% av den..”. Beskriv istället från dina första kunder eller användare hur du ska bygga din egen marknad.
- Vad gör just din produkt unik mot konkurrenterna, och vad är det som gör det svårt att slå dig? Det kan vara allt ifrån ett patent, till att vara tidig med en idé, till att ha unik kunskap eller rätt lokal närvaro.
- Hur ska det gå till och vad krävs det? Med andra ord, vart går pengarna till, när kommer intäkterna eller nya investeringar och när tror du att investeringen ger något tillbaka.
Så långt är de flesta av oss rationella och uppskattar tydlighet, men guldkanten på just en pitch är att inte bara få svar på de hårda frågorna, utan att smittas av din energi, vision eller passion för det du gör. Att som investerare inte bara räkna pengar utan verkligen vilja vara med på resan är det som får oss flesta att vilja ställa upp lite extra. För det krävs det att du förmedlar:
- Vem är du och varför gör du detta? Vi skulle aldrig anställa någon utan att lära känna personen, även om CV:t är lovande. Det samma gäller här, vi investerar i just dig.
- Visa din passion. Entreprenörskap innebär i de flesta fall hårt arbete och motgångar. Hur ska passionen och drivkraften ta dig framåt när det är som tuffast?
- Förmedla din vision tydligt. Vi vill se att du kan se framför dig hur det ser ut när vi lyckas – tillsammans.
Många oroar sig över att vara nervösa, få tekniska problem eller annat. Visst är det viktigt att ha koll på, men det kan de flesta ha överseende med. Mer avgörande är det om du lyckas förmedla vem du är och vad du tror på – både i fakta och känsla.
Leave a Comment