Tesla – en bubbla eller framtiden?

Elon Musk föddes 1971 i Sydafrika. Vid 10 års ålder började han intressera sig för datorprogrammering och visade sig besitta talang. Elons föräldrar skilde sig och som 16-årindg ålder flyttade han till Kanada, där modern kom ifrån, för att studera. Han tog kandidatexamen i både fysik och nationalekonomi och flyttade som 24-åring till Kalifornien för en doktorandutbildning i fysik vid Stanford University. Elon hoppade dock av studierna redan efter två dagar och fokuserade stället på att driva sina höga ambitioner inom internet, transport, förnybar energi och rymden. 

Sedan 2002 är Elon Musk amerikansk medborgare och han är grundare av PayPal, SpaceX, Tesla, Neuralink och Boring company. Elon har fått kritik på grund av kontroversiella uttalanden via Twitter och den ryska rymdorganisationen ansåg att han tagit sig vatten över huvudet när han köpte några av deras interkontinentala ballistiska missiler för att bygga om dem till rymdraketer. Cirka 20 år senare hade dock Elon och SpaceX byggt egna återvinningsbara raketer (som ensamma leverantörerna åt Nasa).

SpaceX och Tesla har gjort att Elon Musk, enligt Bloomberg Billionaires Index, nu är världens rikaste person. 

Företaget Tesla 

Tesla börsnoterades 2010 med förhoppning om att bygga sin första riktiga serietillverkade bil redan två år senare. Tidigare hade Tesla bevisat sin teknik med ombyggda och elektrifierade Lotus Elise bilar. Nu tog man över en gammal General Motors fabrik i Kalifornien för ändamålet. 

Kritikerna skrattade åt de ambitiösa målen

2014 hade totalt cirka 40 000 bilar tillverkats och man satte det höga målet att under 2020 kunna bygga 500 000 fordon. Skeptikerna kallade det ett skämt och Wall Street var inte nådiga i sin kritik. Detta skulle ju innebära en tillväxt på över 50 procent per år under 6 år. 

I dessa siffror hade Tesla tre olika modeller som skulle tillverkas och levereras; Models S, Model Y och Model X. Tesla utökade sin kapacitet och byggde batterifabrik i Nevada samt ytterligare en fabrik i Shanghai. Med detta nådde man nästan sitt mål och sålde 499 550 fordon. Detta trots en global pandemi. 

Fortsatt ambitiösa tillväxtplaner

Teslas vision är att accelerera övergången från fossil till hållbar energi och nu siktar man på tillväxt i samma takt de kommande tio åren. Genom innovation vill Tesla optimera hur man bygger bilar från grunden och siktar på att bli ett mer prisvärt alternativ än fossildrivna motsvarigheter. Egna batterier, fler fabriker och nya modeller ska uppfylla den höga målsättningen om att kunna leverera 20 miljoner fordon per år 2030.

Tydlig plan för skalbarheten

En kritisk faktor för att kunna skala upp tillverkningen är att snabbt kunna tillverka batterier. På ”Battery day” i september 2020 presenterades en plan för att sänka kostnaden och producera fler batterier. Man drog paralleller till flygplan, som i början hade speciella bränsletankar innan man började utnyttja utrymmet i vingarna. Nu bygger Tesla in batteriet direkt i chassit, allt för att spara vikt och få ner kostnaden. 

Hur värderas ett techbolag?

Tesla är världens högst värderade bilföretag. Men så har det inte alltid varit. Innan Teslas kursrusning, som drog iväg rejält under 2020 och vi i skrivande stund inte sett någon avmattning på, har flertalet analytiker försökt spå kring företagets framtida aktiekurs. 

Den numera välkända och framgångsrika förvaltaren Cathie Woods på Ark Invest pratade redan under 2014-2015 om att Teslas aktiekurs skulle upp till en nivå på 7 000 USD, till och med nivåer på 15 000 USD Bull-case. Det var många som skrattade åt Cathie när hon gjorde sina uttalanden.

I sina beräkningar tog Cathie hänsyn till den teknologiska revolutionen, något som hon menar att de flesta andra fordonsanalytiker inte tar hänsyn till. När innovationer som elektrifiering, batterier, AI och robotik ökar i exponentiell takt, samtidigt och Tesla hela tiden legat i täten inom flera av dessa innovationer, blir värderingen inte korrekt om Tesla värderas enligt traditionella värderingsmodeller från den fossila bilindustrin.

Vi lever i en tid av teknologisk revolution

Cathie menar att den övergång som sker nu, med självkörande elektriska fordon, har större ekonomisk impact än övergången från häst till fossidrivna fordon hade. I Teslas fall syftar hon främst på självkörningen som kommer få en otroligt genomslagskraft när den sker. Cathie har förespråkat att Tesla ska skapa ett taxinätverk och att ägare av Teslafordon kan tjäna pengar genom att låna ut sin bil till den till det självkörande nätverket. 

Senaste tidens enorma kursuppgång har till stor del berott på att Tesla lyckats leverera nästan 500 000 fordon under 2020. Tesla har också gått med vinst under de senaste fyra kvartalen, vilket är ett av kraven för att bli inkluderad i S&P500. Inkluderingen i indexet gav ett ordentligt köptryck då Tesla vägde upp nästan 1.5 procent. 

Sällan passar väl uttrycker ”skrattar bäst som skrattar sist” in så bra som i det här fallet. Cathies ”gissning” är vi kanske snart på väg att uppnå med en nuvarande kurs på 880, vilket motsvarar 4400 innan spliten. Det viskas om att Cathie, som förvaltar flera toppresterande fonder på Wall Steet, är den nya moderna Warren Buffet och hennes följarskara växer stadigt över hela världen. Cathie menar bestämt att vi inte ser en ny tech bubbla, utan att det rör sig om en exponentiell ökning av innovation och en teknologisk revolution.

Förväntningarna på 2021 är högt ställda

Två nya fabriker är under uppbyggnad och fordon ska rullas ut från dem innan 2021 når sitt slut. Fabrikerna ska vara utrustade med helt nya tillverkningssätt, där man formpressar hela bilens chassi i en enda stor bit. För att möjliggöra detta krävs en särskild aluminium och enligt experter är detta helt revolutionerande i sig och gör produktionen snabbare. 

Teslas första pickup-fordon, Cybertruck, ska börja tillverkas i år. När Cybertruck lanserades fick den väldigt olika mottagande, var den snygg eller bara konstig?  Ett mycket vågat drag av Tesla i alla fall och som dessutom verkar varit lyckat då Cybertruck ryktas ha upp mot en miljon förhandsbeställningar.

Även Teslas första lastbil börjar rullas ut under 2021, detta är ett helt nytt område för Tesla. Att man nu ger sig in i detta segment kan innebära att transporter med lastbil kan bli jämförbara med tåg, menar Cathie Woods.

Sist, men inte minst, väntas en utrullning till Europa av Teslas egna solpaneler och energilagning, vilket är ett segment som inte riktigt kommit igång ännu. Genom att göra konsumenterna till självständiga elproducenter ska den tidigare orubbliga energisektorn utmanas och i framtiden räknar Tesla med att förnybar energi ska inbringa lika höga intäkter som fordonen. 

Huruvida Teslas aktie är övervärderad eller ej råder det delade meningar om. Det är otroligt mycket innovation som händer just nu. Nokia var inte rädda för Apple – och vi vet ju alla hur den storyn slutade.

Text: Gästskribent Dopeinvest (vill du följa Dope hittar du honom på Instagram med alias @DopeInvest).